148 Kortrijkse bushaltes dreigen te verdwijnen volgens PVDA

PVDA Kortrijk voerde maandagavond actie aan de Kortrijkse gemeenteraad om het verdwijnen van 148 bushaltes aan te klagen. “Door het nieuwe decreet “basisbereikbaarheid” komt er een ware kaalslag bij De Lijn. Kortrijk en deelgemeenten worden hard getroffen met een verlies van maar liefst veertig procent van de haltes. Dit weekend werden de getroffen haltes door de PVDA gemarkeerd met een rouwkaartje. De komende weken zullen we de verschillende deelgemeenten bezoeken en het probleem uitleggen aan de bewoners van de getroffen wijken”, aldus Jouwe Vanhoutteghem van PVDA Kortrijk.

Een symbolische uitvaart aan de Gemeenteraad met een geknutselde bus van 3m lang zette de actie van PVDA kracht bij. (zie foto). In Kortrijk worden volgens PVDA  vooral de volkse wijken getroffen zoals Sint-Elisabeth, Drie Hofsteden en De Venning. “Bewoners van Sint-Elisabeth bijvoorbeeld zullen te voet naar de Oudenaardse- of de Doorniksesteenweg moeten gaan om de bus te nemen, een wandeling van bijna één kilometer”, hekelt Eggermont. Veel scholen in Kortrijk verliezen de halte voor de schoolpoort. Ook Marke en Heule worden zwaar getroffen.

“We juichen wel de versterking van de verbinding met de deelgemeentes en de laatavond bussen toe”, vervolgt Eggermont. PVDA pleit ook voor verbindingen tussen de deelgemeentes, want nu moeten reizigers telkens naar Kortrijk om van de ene naar de andere deelgemeente te gaan, met veel tijdverlies tot gevolg.

Schepen voor mobiliteit in Kortrijk Axel Weydts (Vooruit) zegt dat er nog niets concreets is uitgewerkt en nog geen cijfers bekend zijn. Het ‘decreet basisbereikbaarheid’ dat in april van dit jaar in het Vlaams parlement werd besproken, is overigens opgeschort want er loopt nog een procedure voor de Raad van State en zal ten vroegste in 2023 uitgevoerd worden. Volgens dat decreet zouden er 8000 bushaltes sneuvelen in het hele land. Met het nieuwe Vlaamse decreet legt De Lijn haar focus op grote assen. De rest wordt overgelaten aan steden en gemeenten, die ‘vervoer op maat’ moeten organiseren. Wat dat precies zal inhouden, is ook nog niet helemaal duidelijk. (BDW)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *