Wie betaalt er nu nog met cash geld?

Wie heeft er nu nog steeds cash geld op zak? De coronaperikelen hebben de groei naar een ‘cashless’ maatschappij duidelijk versneld. Kortrijk zag de cashflow in haar administratie tussen 2019 en 2021 bijvoorbeeld met bijna 80 % dalen. Persoonlijk betaal ik de laatste tijd bijna alles met de kaart of via Payconiq. En in de horeca en bij middenstanders is er ook een enorme verschuiving naar het digitale verhaal.

In 2021 werd nog maar voor 460.129 euro cashgeld ontvangen door de stad Kortrijk  en voor 64.503 euro betaald. In 2019 bedroeg dit respectievelijk 1,952 miljoen euro en 64.503 euro. “Daarmee zitten we ruim boven ons target dat we in 2019 vooropstelden. Toen was het de bedoeling om de cashflow met 70% zouden verminderen”, zegt schepen Kelly Detavernier.

Evolutie bekijken in 2022

In 2019 besliste de stad Kortrijk om het cashless betalen te stimuleren. “Mensen hebben steeds minder cash geld bij zich en betalen met een betaalkaart”, zegt Kelly Detavernier. “Een administratie werkt efficiënter en de foutenmarge is kleiner in de boekhouding in vergelijking met cash betalingen.” Digitaal betalen aan de loketten van de stadsdiensten en in de woonzorgcentra of OC’s moedigen we dus verder aan en met succes. Maar tijdens de lockdown lag het openbare leven bijna stil en werd een pak minder georganiseerd. “Er was toen een pak minder geld in omloop, digitaal of in speciën. We zijn benieuwd in welke mate 2022 de evolutie bevestig”, aldus Detavernier.

Raamcontract

Kortrijk beschikt op dit moment een 70-tal betaalterminals. Transacties in de bib, musea, wzc’s, OC’s en aan de stadsbalie beschikken over een terminalnu . Er worden 28 extra terminals aangekocht, Payconiq wordt geactiveerd en parkeren met munten is bijna helemaal verdwenen in Kortrijk. Daarnaast wil de stad meer webshopmogelijkheden met online betaling.. “Provisiekaarten voor kleinere, dringende uitgaven en een app om kaartuitgaven op te volgen en provisierekeningen aan te zuiveren, zijn ook voorzien. Daarnaast passen we procedures aanom  cashprovisies af te schaffen. Die werden gebruikt om bijvoorbeeld teamdagen te bekostigen of andere uitgaven van de diensten te bekostigen”

Geen geld meer op zak

Ook in de horeca en bij middenstanders is digitaal betalen meer en meer de norm. “Voor corona was dat ongeveer fifty/fifty, maar tegenwoordig betaalt nog maar 30 % van de klanten contant”, klinkt het bij persshop Soens in Heule. Een eindje verderop eenzelfde evolutie. “Voor corona betaalde bijna iedere zijn rekening cash, tegenwoordig is dat nog maar iets meer dan de helft”, klinkt het in café Dudu op Heule Plaatse. “Bij ons kan je digitaal afrekenen met Payconiq, we kunnen niet anders want veel mensen hebben geen geld meer op zak.”

Ook nadelen aan digitaal betalen

Digitaal betalen heeft ook beperkingen. Er zijn kosten aan verbonden voor de ontvanger want een betaalterminal en digitale verbinding kost veel geld. Daarnaast bots je in sommige gevallen op echte grenzen. Het Rode Kruis Kortrijk schat dat ze 10 tot 15% inkomsten misliep  tijdens de laatste stickerverkoop. “Mensen op kruispunten die geen geld bij zich hebben vragen om digitaal te betalen, maar dat kunnen en mogen we niet”, zegt Rik Lecoutere van Rode Kruis Kortrijk. “Betalen met een terminal neemt te veel tijd in beslag en wettelijk gezien mag je geen gsm gebruikten achter het stuur. Volgens een ruwe schatting zijn we op die manier misschien wel zo’n 6000 euro aan inkomsten mislopen.” (BDW)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *