Kortrijk wil bezoekers vooral ombuigen tot consumenten

Eind 2019 lanceerde Kortrijk een aanvalsplan om meer bekende retailers te krijgen in de binnenstad en de leegstand leeg te gaan. Jaarlijks wil Kortrijk 1 miljoen investeren in dat aanvalsplan dat is gebaseerd op zeven pijlers: Baanwinkels beperken, winkelaanbod verkleinen, acties voeren om winkels aan te trekken, ‘retail hunts’ organiseren om grote investeerders aan te trekken, ‘influencers’ stimuleren om te werken rond evenementen en toerisme in de stad, winkelstraten vergroenen. Vandaag werd de zevende pijler voorgesteld: data verzamelen om zo trends te voorspellen en consumentenstromen in kaart te brengen.

Onder het motto ‘meten is weten’ zet de stad al enkele jaren sterk in op het verzamelen van data. De stad wil niet langer beleid voeren vanuit de buik, maar rationeel en gebaseerd op cijfers. Een vorm van besturen waar Kortrijk voortrekker wil zijn in België. Recent werd een Power BI-rapport in gebruik genomen waarmee verschillende soorten data (bezoekerscijfers Proximus, betaalgegevens,..) gecombineerd worden om trends te voorspellen en van de gewone bezoeker een echte consument te maken. Want je moet je geen illusies maken: daar draait het om bij de beleidsmakers in Kortrijk: een goede bezoeker in Kortrijk is een consumerende bezoeker.

Het dashboard werd vanmorgen uit de doeken gedaan en het blijkt een uitstekende tool te zijn om aan citymarketing te doen of een relance voor te bereiden. Data verbonden aan de abonnementen van Proximus (herkomst, whereabout, moment van aankomst en vertrek van de abonnee), de betaalkaarten (consumptiegedrag) en de evenementenkalender van de stad kan waardevolle informatie gefilterd worden war commerciële partners verlekkerd op zijn: aantal bezoekers op uur-, dag- en maandbasis,  hun woonplaats en land van herkomst, de locaties die ze bezoeken in de stad, de aankopen en uitgaven die men doet bij horeca, retailers, winkels en dergelijke. En tegelijk ook meer inzicht hoe je bezoekers kan ombuigen tot consumenten in jouw zaak of organisatie.

De gegevens zijn anoniem, er valt geen naam op te plakken werd eerder al verzekerd. Maar een domper op het hele verhaal (zeker voor de gewone bezoeker) is toch wel dat deze tool exclusief voor intern gebruik is of voor enkele bevoorrechte partners (zoals Voka, Unizo of K in Kortrijk) die er onder begeleiding in mogen grasduinen. En het platform is een interessant lokaas voor de grotere retailers die Kortrijk naar de binnenstad wil krijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *