Stadsbestuur Kortrijk en studiebureau Arcadis halen bakzeil in dossier Heule-Watermolen

Het Kortrijkse stadsbestuur trekt na een vruchtbaar overleg met de buurt het oorspronkelijk circulatieplan in de wijk Heule-Watermolen in. Er komt geen éénrichtingsverkeer in de Bozestraat, er komt geen proefopstelling in het najaar 2022 en voorlopig verandert er ook niets aan de Jacob Vandervaetstraat. Verkeer zal in beide richtingen kunnen blijven rijden. Hier hangt alles af van de buurtparking die men wil creëren in de omgeving van Stade.

Na de vergadering die leidde tot dit compromis, was iedereen positief. “Ik ben blij met de input van de buurt en met het alternatieve plan. Een goede ontsluiting van Heule-Watermolen en de wijken in de omgeving is nu verzekerd” zegt schepen van Mobiliteit Axel Weydts. Geert Lefevre, woordvoerder van het buurtcomité spreekt over een verbetering. “We bewezen dat er op een constructieve manier kan samengewerkt worden met het stadsbestuur. Het plan wordt nog in detail toegelicht aan de buurt. Constructieve opmerkingen blijven mogelijk”, aldus Lefevre.

Timing

Naar timing toe is er ook meer duidelijkheid. “Binnenkort wordt de verwerving van de gronden van de N50c verleden. In het najaar van 2023 wil de stad starten met de werken aan de Groene Verbinding. “En die zouden klaar moeten zijn tegen de zomer van 2024”, zeggen Wout Maddens (Groep Burgemeester), schepen van Stadsvernieuwing. Dat betekent dat het nog ietsje langer duurt dan voorzien vooraleer men start met de werken van de Groene Verbinding. Concreet, en dat is misschien ook wat sneu, betekent dit ook dat het een ‘Groene Verbinding light’ zal zijn dat het stadsbestuur deze legislatuur kan realiseren. Want de aanleg stopt voor de Heulebeek. Van de vlonderbrug is er voorlopig geen sprake. Het nut van de aanleg van die Groene Verbinding is meteen gedecimeerd.

Oorspronkelijk plan
Huiswerk maken

Voor het stadsbestuur en voor het studiebureau Arcadis die samenwerkten aan het oorspronkelijke circulatieplan, is dit ook een duidelijk les: voor je iets voorstelt, moet je je huiswerk grondig maken. Dat gebeurde in eerste instantie niet. De input, de data en de gegevens die leidden tot het alternatief , komen grotendeels van het buurtcomité. Waarvoor dank. Het is nog maar eens het bewijs dat de voeling met de buurt belangrijk is als je bepaalde ingrepen wil verrichten. Veel belangrijk dan methodieken en theoretische verkeersmodellen zoals het studiebureau bij het oorspronkelijke voorstel hanteerde. (BDW)

Aangepast plan

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *